25 September 2018

Kabar Aceh Untuk Dunia


Bermasalah dengan Haid, Menghindari Musuh dan Selamat Dalam Kubur, Amalkan Zikir Ini

...

  • Helmi Abu Bakar El-Langkawi
  • 12 January 2018 10:40 WIB

Zikir Al-Qabidh merupakan zikir Asmaul Husna yang ke-20. Zikir ini bermakna Yang Maha Menggenggam  Yang Maha Menyempitkan (Hidup makhluk-Nya). Dia mengekang, dan mengurangi bagi seseorang yang dikehendaki-Nya.

Allah segala urusan, menyempitkan rezeki atau mengambil nyawa bagi siapa yang dikehendaki oleh-Nya. Begitu juga Dia mengekang, dan mengurangi bagi seseorang yang dikehendaki-Nya dalam segala kondisi baik memegang segala urusan, menyempitkan rezeki atau mengambil nyawa bagi siapa yang dikehendaki oleh-Nya dan lainnya.   

Dalil Zikir Al-Qabidh
Dalil yang membuktikan al-Qabidh sebagai nama Allah ialah sebuah hadis yang diriwayatkan dari Anas bin Malik Radhiyallahu anhu. Ia berkata:

"Harga barang-barang pernah menjadi mahal pada zaman Rasulullah, karenanya para sahabat berkata: Ya Rasulallah, tetapkanlah harga untuk kami. Rasulullah n bersabda : “Sesungguhnya Allah-lah yang membuat ketetapan harga, Dia adalah al-Qabidh (Maha menahan/menyempitkan rizki), al-Basith (Maha membentangkan/meluaskan rizki), ar-Raziq (Maha menganugerahkan rizki) –Dalam riwayat Tirmidzi, dengan lafal : ar-Razzaq-. Dan sesungguhnya aku berharap menjumpai Allah dalam keadaan tiada seorangpun yang menuntut kepadaku (di hadapan Allah) karena suatu kezaliman yang aku lakukan, baik berkaitan dengan darah maupun harta. [HR. Abu Dawud, Tirmidzi dan Ibnu Majah]

Keutamaan Zikir Al-Qabidh

Keutamaan zikir ini sangat banyak, di antaranya:

Pertama, Terhindar dari musuh.
Seseorang yang membaca Ya Qabidh 100 kali sehari, insya Allah kesukaran dan halangan akan hilang dan Anda tidak akan terancam oleh musuh.

Kedua, mengatasi haid yang tidak putus.
Seseorang wanita atau anak gadis yang masih mengalami pendarahan walaupun tempo haid telah tamat hendaklah membaca Ya Qabidh 151 kali dan menghembus ke dalam gula dan kemudian makan gula itu, insya Allah darah akan berhenti.

Ketiga, terhindar dari perlindungan musuh dan bahaya.
Seseorang yang membaca Ya Qabidh 100 kali dengan niat untuk menghalang orang jahat dari menjahati Anda atau orang lain, insya Allah niat jahatnya akan terhenti.

Keempat, mendekatkan diri kepada Allah Swt.
Seseorang yang rajin ntuk lebih dekat kepada-Nya, bacalah Ya Qabidh 100 kali setiap malam Jumat,dan dengan limpah kurnia-Nya doa Anda akan diterima. Zikir ini sangat disarankan bagi mukmin yang memohon keampunan dan mau mencapai kebahagiaan hakiki dalam mendampingi Allah Swt.

Kelima, selamat di dalam kubur.
Seseorang yang sentiasa membaca Ya Qabidh dan Anda akan selamat dari siksa kubur.

Keenam, mengalahkan lawan
Seseorang jika Anda tidak ingin kalah di tangan lawan, amalkan membaca Ya Qabidh selama 3 hari berturut-turut sebelum dan selepas salat. Bacalah dengan khusyuk dan insya Allah Anda akan menang.

Ketujuh, terhindar dari kelaparan
Kelebihan lainnya tulislah "Ya Qabidh" di atas 50 roti atau buah dan kemudian makan. Ulangi selama 40 hari berturut-turut dan insya Allah Anda akan terhindar dari kelaparan.[]

Editor: IHAN NURDIN


portalsatu.com © 2017 All Rights Reserved.